Minerálne vody by nemali nikdy tvoriť základ pitného režimu, ale byť len jeho doplnkom. Pokiaľ už pijete minerálnu vodu, dajte prednosť vode prírodnej, nesladenej, pokiaľ možno nesýtenej CO2, a mali by ste striedať jednotlivé druhy a v priemere nepiť viac ako približne 0,5 litra denne.

Prostredníctvom minerálnej vody - v závislosti od mineralizácie – je možné doplniť do organizmu určité minerálie. Takýto spôsob je vhodný zvláš pre ľudí, ktorí trpia nedostatkom minerálnych látok.

Tipy pri nákupe minerálnej vody

  • Minerálna voda by nemala byť vystavená slnku a teplu. Aj je totiž voda vystavená priamemu slnku a vyššej teplote vzniká riziko kontaminácie výluhov z plastu. Takého podmienky podporujú aj nadmerné množenie vo vode prirodzene prítomných baktérií. To môže viesť minimálne k nepriaznivým chuťovým zmenám, u citlivých osôb aj k nešpecifickým zdravotným potiažam. Všímajte si preto, ako je voda skladovaná a nekupujte v obchodoch, kde sa tieto podmienky nedodržujú.
  • Pri nákup minerálnej vody si prečítajte jej zloženie a obsah minerálnych látok. Vody s vysokou mineralizáciou nie sú vhodné na každodenné pitie. Voda so zvýšený obsahom fluóru (nad 1 mg/l) nie je vhodná pre deti.
  • Liečivé vody majú veľmi vysoký obsah niektorých minerálnych látok a stopových prvkov a sú vlastne liekom. Hodia sa na občasnú, najlepšie lekárom indikovanú pitnú kúru počas kratšieho časového obdobia. Liečivá voda je zdravotne neškodná voda z podzemného zdroja, ktorá vzhľadom na svoje chemické zloženie a fyzikálne vlastnosti má pre ľudské zdravie preukázateľné prospešné účinky. Mala by sa používať iba v príslušnej dávke, na doporučenie lekára a počas určitej obmedzenej doby.
  • Sódové vody sú vyrobné z vody z vodovodu a sýtené oxidom uhličitým. Nie sú ani zďaleka tak kvalitné ako minerálne alebo stolové vody. Sódová voda je nápoj pripravený z pitnej vody, je určená na pitie, možno ju používať aj ako surovinu na prípravu iných nápojov.
  • Stolová voda je prírodnej pitnej vody z podzemného zdroja, ktorá vyhovuje podmienkam na trvalé a priame požívanie. Celková mineralizácia do 1000 mg/l.
  • Balená pitná voda je voda v jej pôvodnom stave alebo po úprave, ktorú možno používať na pitie, varenie, prípravu potravín a iné domáce účely; môže byť určená na hromadné alebo individuálne zásobovanie obyvateľstva.
  • Otvorená voda by sa mala skladovať v chlade a temne a spotrebovať do 3-4 dní. Oxid uhličitý zabraňuje rozmnožovaniu mikroorganizmov, takže sýtená voda vydrží dlhšie ako „tichá“, ktorá by sa mala skladovať v chladničke a čo najrýchlejšie vypiť.
  • Na každodenné pitie pre ľudí bez rozlíšenia veku a zdravotného stavu sú vhodné kojenecké a stolné vody s mineralizáciou 200 až 500 mg/l. Prírodné minerálne vody by sa nemali konzumovať trvalo a nikdy nie viac ako 2 litre za deň, optimálne množstvo je asi 0,5 litra a je dobré striedať rôzne druhy. Niektoré minerálne vody nie sú v závislosti na zložení vhodného pre deti (vyšší obsah fluóru) a ľudí trpiacich určitým ochorením – srdca, obehového systému, ľadvín. Cielene podávaná minerálna voda však môže mať veľa prospešných účinkov.
  • Optimálny pomer vápnika (Ca) a horčíka (Mg) by mal byť 1:2, čo je dôležité pre optimálne vstrebávanie horčíka. So vzrastajúcim podielom vápnika plesá vstrebávanie horčíka. Rovnaký pomer sa doporučuje aj minerálnej vode. Niekoľko epidemiologických šdúdií preukázali negatívne účinky vody v prípade väčšieho odchylovania od tohto približného pomeru – ako dolu tak aj nahor.
  • Oxid uhličitý CO2 zabraňuje rozmnožovaniu mikroorganizmov a môže priaznivo ovplyvniť chuť a v malom množstve podporiť trávenie. Napriek tomu nie je konzumácia sýtenej minerálnej vody vo väčšom množstve veľmi vhodná. Je kyslejšia, môže vyvolávať žalúdočné potiaže, nielen u detí.
  • Pri príprave stravy pre kojencov je potrebné odstrániť CO2 varom.

 

Etiketa na minerálnej vode

Podľa údajov na etikete môžeme zistiť, čo vlastne pijeme. Certifikát kvality, obsah jednotlivých zložiek, informácie pre spotrebiteľov a reklamné nápisy – všetky tieto fukcie etiketa na fľaši minerálky spĺňa. Slúži ako prostriedok, kde sa nachádzajú zákonom – Potravinovým kódexom - predpísané informácie pre spotrebiteľa.

Potravinový kódex presne tieto údaje vymedzuje:

  • miesto a názov prameňa, z ktorého sa voda získava a plní do spotrebiteľských obalov
  • označenie, ktoré charakterizuje jej klasifikáciu
  • minerálne zloženie vody
  • celková mineralizácia a obsah plynov (CO2)
  • informácie o zvýšenom množstve s uvedením množstva niektorých významných látok, ako sú fluoridy, horčík, sodík alebo chloridy
  • obmedzenie používania, ak to vyplýva z jej zloženia (napr. nevhodná na každodenné pitie, nevhodná pre deti)
  • výsledky chemickej skúšky s uvedením názvu laboratória, ktoré skúšku vykonalo a dátum vykonania skúšky
  • použité postupy na jej zdravotné zabezpečenie (napr. ošetrená UV žiarením)

 

Voda pre kojencov

kojenecká vodaPramenitá dojčenská voda je vybraný druh kvalitnej prírodnej pitnej vody z podzemného zdroja, ktorá vyhovuje podmienkam na prípravu stravy a nápojov pre dojčatá a deti a na trvalé priame požívanie deťmi.

Ako „dojčenská voda“ je možné označiť minerálnu vodu, v ktorej nesmú byť prekročené stanovené najvyššie hodnoty minerálnych látok a stopových prvkov. Je to dôležité, pretože vnútorné orgány, medzi nimi aj obličky, ešte nie sú pred koncom prvého roka života dostatočne vyvinuté. Prebytočné minerály môžu byť preto vylúčené iba čiastočne.

Jej celková mineralizácia nesmie prekročiť 1000 mg/l. Ak je voda sýtená CO2, musí sa na etikete nachádzať upozornenie, že voda sa pre kojencov môže používať až po odstránení oxidu uhličitého varom.

Kojenci do tretieho mesiaca potrebujú asi pol litra vody denne, na konci prvého roka už okolo jedného litra. Od asi desiateho roku potrebujú deti ako aj dospelí asi 2 až 2 a pol litra vody denne. Počas horúcich dní alebo pri väčšom telesnom zaťažení môže stúpnuť potreba až na dvojnásobok. Už 2-percentná strava vody z organizmu, napríklad potením alebo hnačkou, znižuje telesnú a duševnú výkonnosť (únava, bolesti hlavy a kĺbov). Viac ako 20-percentný deficit vody v tele vedie k zlyhaniu obličiek a krvného obehu.

Minerálna voda v kuchyni

  • Palacinky a omelety budú ľahšie, ak cesto zjemníte sýtenou minerálnou alebo stolovou vodou.
  • Ak zmiešate nízkotučný tvaroh s trochou sýtenej minerálnej alebo stolovej vody, bude chutiť ako smotanový.
  • Najlepšie ľadové kocky do nápojov sú z jemne sýtenej minerálnej vody.
  • Dávať do minerálky citrón nie je veľmi vhodné predovšetkým z hygienických dôvodov. Kôra je väčšinou chemicky ošetrená.
  • K alkoholickým nápojom sa hodí predovšetkým minerálna alebo stolová voda s nízkym obsahom oxidu uhličitého, pretože CO2 urýchľuje vstrebávanie alkoholu do krvi.
  • Nápoj pre športovcov: Minerálna voda zmiešaná s ovocnou šťavou zaženie nielen smäd, ale je vhodná na doplnenie minerálnych látok a vitamínov pri športovej činnosti.

Fľaše na minerálne a balené vody

Vratné, či nevratné, sklenené alebo plastikové PET-fľaše, téma, o ktorej sa veľa diskutuje. Všeobecne je však možné povedať, že ekologicky prijateľnejšie sú vratné fľaše, vzdialenosť medzi prameňom a spotrebiteľom je čo najmenšia. Ľahké PET-fľaše sú vhodnejšie na dlhšie transporty, pretože na druhej strane šetria energiu. Ibaže tak ako PET-fľaše, tak aj dlhé dopravné transporty sa negatívne odrážajú na životnom prostredí. I keď je vratnú fľašu v obchode už len ťažko nájsť a sú v nevýhode kôli ich vyššej váhe, snažte sa vratné fľaše uprednostniť a kupovať vodu, ktorá pochádza z blízkeho prameňa.

Najspoľahlivejším riešením je zaobstarať si vlastný filter na vodu. Ten vás zbaví problémov s neustálym nákupom balených vôd a zároveň budete mať istotu, že voda skutočne prešla dostatočným procesom čistenia.

 

1 1 1 1 1