Voda je neoddeliteľnou súčasťou ľudského života a života ako takého na planéte Zem. Voda je jedným z najzákladnejších stavebných prvkov živých organizmov a je preto samozrejmé, že je i našou neoddeliteľnou súčaťou, i keď si to nie každý uvedomuje.

Nemali by sme podceňovať jej vplyv na náš život a pár nasledujúcich informácii Vám k tomu môže dopomôcť.

Vedeli ste že…

  1. Väčšina ľudí nepije dostatočné množstvo vody pre optimálne udržanie svojho zdravia a trpí takmer neustálou miernou dehydratáciou.
  2. Človek potrebuje vypiť denne prinajmenšom 1,5 až 2 litre vody, v horúcom prostredí alebo pri telesnej námahe ešte viac.
  3. Pitie vody napomáha Vášmu telu zbaviť sa škodlivých produktov metabolizmu, toxínov a ďalších nežiadúcich látok (dokonca kofeínu a alkoholu) oveľa rýchlejšie.
  4. Nedostatok vody znižuje úroveň koncentrácie a zvyšuje náchylnosť k stresu.
  5. Príliš málo vody zapríčiňuje problémy Vášho tráviaceho systému, zápchu alebo príznaky podráždenia čriev.
  6. Bolesti hlavy sú len ďalším príznakom nedostatku vody v organizme. Kofeín a alkohol viaže vodu v organizme a spôsobuje dehydratáciu, preto šálka kávy alebo pohárik alkoholu vyžaduje zvýšený príjem vody.
  7. Pitím vody je treba predísť pocitu smädu. Smäd je už príznakom dehydratácie.
  8. Dehydratácia spôsobuje pokles imunity a zvýšenú náchylnosť k chorobám.
  9. Nedostatok vody zapríčiňuje vysúšanie pokožky, pleti a otupený výzor. Vaše vrásky budú jemnejšie, ak budete piť dostatok čistej vody.
  10. Pitie dostatočného množstva čistej vody minimalizuje takmer všetky druhy pôžitkárstva, počnúc alkoholom až po prejedanie sa.
  11. Chlórovaná pitná voda obsahuje tzv. trihalometány (THM), vedľajšie produkty dezinfekcie vody, ktoré z dlhodobého hľadiska vážne poškodzujú zdravie (karcenogénne účinky na tráviaci trakt).
  12. Dlhodobý príjem vody s vysokým stupňom mineralizácie spôsobuje usadzovanie zlúčenín vápnika v rôznych častiach organizmu a prispieva tak k vzniku srdcovo-cievnych chorôb, poruchám sluchu a zraku ako aj patogénnym zmenám v mozgu.

Čo by ste mali vedieť...

  1. Pite 6 až 8 pohárov vody denne. Na pitie a varenie používajte len minerálnu vodu s nižším stupňom mineralizácie alebo filtrovanú pitnú vodu.
  2. Nepite vodu tesne pred jedlom, ale cca pol hodiny pred jedlom alebo hodinu po jedle, aby ste nenarušili proces trávenia zriedením tráviacich štiav.
  3. Nepite ľadovú vodu, zvlášť nie pri jedení. Zamedzujete tým tvorbe tráviacich štiav.
  4. Pokiaľ možno, nepoužívajte sýtenú vodu. Prekysľuje organizmus a pôsobí dráždivo na tráviaci trakt.
  5. Popíjajte vodu po dúškoch, nie naraz.
  6. Pohár čerstvej čistej vody - prvá vec, ktorú by ste mali urobiť ráno a posledná vec pred spaním.
  7. Váš zdroj vody môže obsahovať chlór, THM, rôzne organické látky, herbicídy a pesticídy, ťažké kovy, baktérie... Ak sa Vám nechce chodiť z nákupov ovešaní taškami s drahou balenou vodou, vyrobte si ju sami a lacnejšie. Filtrácia vody je dobrým riešením.

 

1 1 1 1 1