Káva je druhým najkonzumovanejším nápojom na svete. Prvým je čaj.

Stimulačný efekt kávy na ľudský organizmus je zrejme hlavným dôvodom, prečo je káva konzumovaná v tak vysokom množstve na celom svete.

 

Pijeme pijeme kávu

V dnešnej dobe znie niekoho tvrdenie „kávu nepijem“ až prekvapujúco. Prvé zmienky o pití kávy na našej zemeguli pochádzajú už z polovice 15. storočia. Prvá európska kaviareň bola otvorená v Benátkach v krajine známych milovníkov kávy. Niektorí ľudia tvrdia, že bez kávy si nevedie predstaviť ráno či deň.

Všeobecne sa tvrdí, že čím viac kávy človek vypije tým sa bude cítiť viac bdelí. To je však všeobecne rozšírený mýtus. Čím viac šálok kávy vypijete tým menší účinok na Vás kofeín obsiahnutý v káve bude mať. Takže tvrdenie „potrebujem vypiť za deň aspoň 4 kávy inak neviem fungovať“ nie je tak úplne pravda. Jedná sa skôr o zvyk daného človeka.

Aká je teda pravda? Škodí vysoké množstvo kávy nášmu organizmu alebo nie? Má naozaj stimulačný účinky na náš organizmus a dokáže zvýšiť našu výkonnosť?

 

Škodí pitie kávy Vášmu telu?

Priemerný človek spotrebuje denne 200 mg kofeínu (1 veľká šálka kávy). Doposiaľ sa nepreukázala negatívna súvislosť medzi kofeínom a cievnymi príhodami alebo problémami s krvným tlakom. Podľa lekárov má pitie kávy súvislosť v znížení rizika cukrovky a Parkinsonovej choroby.

Záleží samozrejme na tom koľko kávy človek denne vypije a v akej kombinácii s inými látkami. Ľudia, ktorí denne konzumujú viac ako 1000 mg kofeínu (5 veľkých šálok kávy) a ešte k tomu pridajú niekoľko cigariet majú častejšie problémy so srdcovo-cievnymi chorobami. Okrem fajčiarov by sa mali káve vyhýbať najmä ľudia so žalúdočnými vredmi a jedinci, ktorí trpia častými nevoľnosťami.

Kofeín okrem toho, že z Vášho tela odvádza vodu taktiež stimuluje žalúdočnú sekréciu. Keď si dáte na obed hamburger a po ňom si chcete vychutnať kávičku pamätajte na to, že táto kombinácia môže znížiť absorpciu železa vo Vašom tele až o 40 %.

 

Dokáže káva zahnať „opicu“?

Ľudia majú pocit, že tak ako ich dokáže káva prebudiť každé ráno, dokáže to aj po noci plnej zábavy. Nie je to pravda. Káva nedokáže skrátiť čas, ktorý Vaša pečeň potrebuje na to, aby rozložila alkohol. Urobí z Vás iba prebudeného opilca.

 

Je možné byť na káve závislí?

Keď pijete kávu pravidelne a rozhodnete sa s tým prestať, môžete začať trpieť bolesťami hlavy, pociťovať únavu a ospalosť. Z tohto dôvodu sa neodporúča prestať piť kávu zo dňa na deň.

Choďte na to radšej postupne. Prechodom na pitie čaju môžete príjem kofeínu obmedziť. Ďalšími možnosťami sú pitie viacerých nápojov, ktoré neobsahujú kofeín ako napr. bezkofeínová káva, bylinkový čaj, kakao alebo teplá čokoláda.

 

Ako vplýva pitie kávy na Váš organizmus?

Káva nám pomáha lepšie sa sústrediť a zostať bdelými dlhšiu dobu. Najlepší efekt po vypití kávy nastáva 1 hodinu po jej konzumácii. Ľudia, ktorí pijú kávu príležitostne sú citlivejší na stimulujúci efekt kofeínu ako pravidelní kávoví konzumenti. Malé množstvo kávy nám pomáha, aby sme ostali bdelí, zvyšuje náš výkon a zlepšuje náladu.

Treba však pamätať aj na to, že keď konzumujete kávy príliš veľa dochádza k opačnému efektu. Výsledkom sú následné pocity nepokoja, trasenia, kyslého žalúdku a úzkosti. Konzumácia kávy, ktorá prekročí 1 liter kávy denne sa považuje za hranicu toho čo môžeme považovať za rozumnú dávku.

Keď uvažujete nad tým ako prestať s pitím kávy, ako náhradu si vyberte nejakú pohybovú aktivitu. Rýchla chôdza a čerstvý vzduch Vás dokážu „prebrať k životu“ oveľa lepšie ako niekoľko dávok kofeínu.

 

1 1 1 1 1