Do reštaurácie prišli stará mama so svojou šesťročnou vnučkou. Sadli si k stolu a objednali si pitie, stará mama vodu a vnučka džús.

Keď čašník priniesol obidva poháre, vnučka sa opýtala starej mamy, či sa jej dá napiť z jej vody.

Stará mama sa opýtala vnučky prečo si teda objednala džús. Vnučka odpovedala: „Babička ja viem, že vodou najlepšie zaženiem smäd, ale pozri sa ako na tom stole vyzerá pohár vody a ako pohár džúsu“.

Šesťročné dieťa na jednej strane vie čo je pre ňu zdravé, ale na druhú stranu si vyberie niečo iné, lebo to jednoducho vyzerá krajšie a zaujímavejšie. Takú moc má sila reklamy.

Na trhu s nápojmi nájdete tisíc rôznych druhov a príchutí z ktorých sa nás každá z nich snaží presvedčiť, že je pre nás tá správna. O ich vplyve na naše zdravie sa už nehovorí. Už samotné osoby vystupujúce v reklame (či už herci, športovci, speváci atď.) v nás majú vyvolať pocit, že keď budeme piť daný nápoj budeme in.

Problémom sladených nápojov je obsah rôznych konzervačných látok a farbív, ktoré nášmu telu neprospievajú. Naše telo presne vie čo je pre neho dobré a čo nie. Dáva nám rôzne signály, ale my ho nepočúvame.

Poďme sa pozrieť aký vplyv na nás v skutočnosti majú sladené nápoje, ktoré sú nám podsúvané reklamou každý deň zo všetkých strán.

 

Sladké nápoje, aký majú vplyv na naše zdravie?

sladený nápojVäčšina sladených nápojov obsahuje vysoké množstvo cukru a cukor sa v súčasnosti považuje za novodobú drogu. Sladené nápoje dokážu poškodiť zdravie u dieťaťa už v predškolskom veku.

Môžu spôsobovať obezitu, alergie a sú taktiež pohromou pre detské, ale aj dospelé zuby. Tieto nápoje obsahujú celú radu rôznych farbív, konzervačných látok a aróm, ktoré škodia nášmu telu.

Polka litrovej fľašky sladeného nápoja obsahuje 6 až 12 kociek cukru. Taktiež to môžeme prirovnať k tomu, že zjete polovicu tabuľkovej čokolády.

Problémom je, že si človek zvykne na príjem cukru z nápojov a následne nemá potrebu a chuť konzumovať ovocie, ktoré sa mu oproti chuti sladkého nápoja môže zdať kyslé. Prichádza tak o významný zdroj vitamínu C, ktorý má hlavný vplyv na imunitu nášho tela.

 

Naše tipy - čím nahradiť sladené nápoje?

  • najlepším zdrojom pitného režimu sú je pitná voda s pár kvapkami citrónu
  • neperlivé a jemne perlivé minerálne vody
  • nesladené ovocné a bylinkové čaje
  • deti by denne mali vypiť maximálne 350 ml džúsu. Väčšie množstvo môže viesť k strate chuti do jedla

 

Viete koľko cukrov obsahuje Váš obľúbený nápoj v 250 ml pohári?

  • Coca Cola - 27 g
  • 100 % jablkový džús - 25,5 g
  • 100 % pomarančový džús - 24 g
  • Vinea - 23,3 g
  • Fanta - 23 g
  • Tonic – 22,7 g
  • Kofola – 20 g
  • Sprite – 17 g
  • Zelený čaj s citrónom (limonáda) - 16 g
  • Aquila jablko – 7,5 g

Pre porovnanie 1 kávová lyžička cukru obsahuje 6 g cukru a 1 veľká kocka cukru obsahuje 10 g cukru.

Keď si chcete svoju kávu alebo čaj osladiť, vyberte si stéviu sladkú. Stévia je prírodné sladidlo, ktoré však nemá žiadne kalórie, nespôsobí Vám kolísavosť cukru v krvi a má pozitívny vplyv na ústnu mikroflóru.

Zdravie máte iba jedno a je na Vás ako sa k nemu budete správať.

1 1 1 1 1